Hoppa till innehåll
KÖP 3 - BETALA FÖR 2
KÖP 3 - BETALA FÖR 2
Minska stress - 5 aktiviteter för avkoppling

Minska stress - 5 aktiviteter för avkoppling

Stress är ett världens stora samhällsproblem. Den dagliga stressen kan bestå av ditt press på jobbet, privata beskymmer och alla de hundratals vardagliga sysslorna som ska göras. Det är dessa små och stora saker som samlas och tillsammans orsakar stress för många människor. Enligt Folksälsomyndighetens undersökning från år 2018/2020 (flerårsmedelvärde) fann man att Uppsala län var det län med högst andel stressade och i Blekinge, Jönköpings och Nottbottens län är man som minst stressad.

Är du stressad?

Då har du hittat rätt! Det är nämligen möjligt att minska stressen med avkopplande och underhållande aktiviteter. Nedan listar vi 5 aktiviteter som kan hjälpa dig mot en mer stressfri vardag.

1. Yoga & Mediation

Yoga är förmodligen ett tips du hört om tidigare när det kommer till stress. Och ja, det kan vara klurigt att sätta sig in i en hel Yoga-värld. Om du är helt ny till Yoga är en god idé att testa använda dig av lugna yogaövningar och klasser. Internet kryllar av nybörjargudier på Youtube och ditt lokala gym erbjuder oftast någon typ av yoga-klass. Det behöver inte vara mer komplicerat än att du tar dig tiden för en 15-minuter yoga-session i vardagsrummet. 

Flera studier inom yoga visar att aktiviteten minskar stress, sänker blodtryck, sänker kortisol, förbättrar immunförsvaret och stärker muskler. Listan kan göras lång! Läs mer här.

yoga

2. Läs & lyssna

Hoppa över scrollningen på Instagram eller det där extra avsnittet av Netflix-serien och läs eller lyssna istället på en bok. Välj helt själv om det ska vara spännande, läskigt eller enbart lättsamt. Undvik gärna facklitteratur eller undervisande - gå istället på underhållning. 

läsa

3. Laga mat

Du behöver inte vara en mästare i köket för att laga en god måltid. Ta dig tiden att hitta ett bra recept, planera och köp matvarorna som krävs och laga mat i lugn och ro. Låt ditt fokus ligga på att smaka och dofta för att låta hjärnan vila från stressande tankar. Det bästa är att du som belöning får en välsmakande middag!

laga mat

4. Måla!

Kreativ sysselsättning hjälper den stressade hjärnan att slappna av. Detta ligger också bakom varför målning har blivit en populär aktivitet just för att reducera stress. När hjärnan enbart fokuserar på penseldrag och färger glömmer vi bort andra stressande tankar, och uppnår istället frid och avkoppling för våra sinnen. Målningen ger en avslappnande effekt som går att likställa med processen för mediation. Visst låter det lockande?

Släpp tankarna om att målningen måste bli fin eller perfekt. Eller gör det enkelt för dig och måla efter nummer. När du målar efter nummer tränar du delen av hjärnan som styr våra känslor. Enligt psykologer och forskare kan 15 minuter målning om dagen förbättra ditt känslomässiga tillstånd - endast efter en veckas tid. Få inspiration för målning och av våra motiv här

kvinna som målar

5. Ta en lång dusch eller ett långt bad

Duscha eller bada riktigt varmt, länge! Att bada och duscha varmt kommer med flera positiva hälsoeffekter. Varmt vatten, eller vattenmassage, hjälper mot stela muskler och leder. Som bonus får du också tillfälle att ge dig själv en avslappnande hårbottensmassage, ansiktsmask eller bara en lugn stund.

vila

Vi på måla efter nummer tror att man kan skapa en bättre och mer välmående värld genom att visa omtanke. Därför skänker vi för varje målarkit beställt, också ett målarkit till någon som lider av psykisk ohälsa. Vi sänker bland annat till psykiatrien i Syddanmark som du kan läsa mer om här.

Nästa artikel Målarbilder – börja måla idag!